سدیم لوریل اتر سولفات یا تگزاپن چیست ؟

نام های مترادف تگزاپون:

سدیم لوریل اتر سولفات، تگزاپون ،سدیم دودسیل سولفات ، سدیم مونو دو دسیل سولفات ، سدیم لاریل سولفات ، سدیم مونو لاریل سولفات ، سدیم دود کانو سولفات ، سدیم لوریل سولفات. texapon

  • حلالیت : به راحتی به هر نسبتی در داخل آب حل میشود. از پایداری خوبی در برابر آبهای سخت برخوردار است.
  • مشخصات : سدیم لاریل سولفات به اختصار SLS رایجترین سولفات های سطح فعال آنیونی از پاک کننده های سنتزی با قدرت زیاد و جزو مواد فعال سطحی می باشد.

سدیم لوریل اتر سولفات چیست :

سولفات لاریل سدیم به اختصار SLS با فرمول NaC12H25SO4 یا ﺳﺪﯾﻢ دودﺳﯿﻞ ﺳﻮﻟﻔﺎت SDS  یا ماده نزدیک به آن سولفات لوریت سدیم یاسولفات لاریل اتر سدیم(سدیم لوریل اتر سولفات) Sodium Laurylether Sulfate به اختصار SLES راﯾﺠﺘﺮﯾﻦ ﺳﻮﻟﻔﺎت‌های ﺳﻄﺢ ﻓﻌﺎل آنیونی (مواد فعال سطحی آنیونی)از پاک کننده‌های سنتزی با قدرت زیادوبطور دقیقتر جزوسورفاکتنتها (مواد فعال سطحی یا مواد مؤثر) ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.

این ماده یک ترکیب شیمیائی امولسیون کننده، پُف‌دهنده، تسریع کننده انحلال، و کف کنندگی است.

این ماده موجب شکسته شدن سد رطوبتی پوست شده وخود به راحتی در پوست نفوذ می نماید و به دیگر مواد شیمیایی نیز اجازه می دهد تا به راحتی نفوذ کنند.ضمن ترکیب باسایر مواد شیمیایی جزو مواد خطرناک و سرطانزای (با کلاس قوی) پوستی است که همچنین می تواند ریزش مو شود .

انواع تگزاپون:

تگزاپون به دو صورت صدفی و معمولی در بازار یافت می شود که از نوع صدفی ۀآن که دارای درصد خلوص پایین تری است به منظور تولید محصولات کدر و صدفی مانند شامپوی سر یا مایع دستشویی استفاده می شود. نوع معمولی که گاهی به آن N70 نیز گفته می شود دارای درصد خلوصی معادل ۷۰ درصد وزنی می باشد.

این ماده با تری اتانول آمین رقیقتر می شود.SLES یک خمیر کف کننده است که معمولا با خلوص ۷۰ درصد وزنی تولید می شود. همچنین در دو نوع صدفی و معمولی به تولید می رسد که تفاوت ساختاری با هم نداشته بلکه نوع صدفی به منظور تولید مواد شوینده غیر شفاف استفاده می شود.

کاربرد تگزاپون :

در اصطلاح بازاری به آن SLS نیز گفته می شود که به واسطه ی نام علمی آن یعنی Sodium laureth sulfate (سدیم لورت سولفات) می باشد.

SLES یک خمیر کف کننده است که معمولا با خلوص ۷۰ درصد وزنی تولید می شود.

سولفات لاریل سدیم دراکثر مواد تجاری شویندهها مثل مایع ظرفشوئی وپاک کننده‌های صنعتی(کارواش وکف شورها و بر طرف کننده روغن) و در بیش از ۹۰ ٪ مواد بهداشتی وپاک کننده بدن وسر ازقبیل خمیر دندان، صابون، شامپو، کرم ولوسیون چه به صورت مایع یا غیرمایع جهت زدودن چربی به عنوان ماده کف کننده و پاک کننده وامولسیون کننده مواد چسبنده بکارمی رودوجزومواد اولیه آرایشی و داروئی است.

تولید :

سدیم لورت سولفات از طریق اتکسیل یک الکل چرب نظیر روغن نارگیل به دست می آید. نتیجه این عمل تبدیل شدن به یک نیمه استر اسید سولفوریک می باشد که از طریق تبدیل به نمک سدیم, خنثی سازی می شود.

تقلب هایی که فروشندگان غیر معتبر در فروش تگزاپون انجام می دهند این است که با افزودن مقداری الکل و مواد دیگر درصد خلوص آن را کاهش می دهند و به جای تگزاپون N70 بفروش می رسانند. یا گاهی تگزاپون تاریخ مصرف گذشته را با تگزاپون مرغوب مخلوط کرده و به فروش می رسانند.تگزاپون باید حالتی مثل یک خمیر نسبتا شفاف و یک دست را داشته باشد.

بسته بندی :

زمان نگهداری: در شرایط معمولی تا یک سال قابل نگهداری است. توصیه میشود از یخ زدگی محافظت شود.

عرضه این محصول در بشکه های ۱۱۰ تا ۲۰۰ کیلویی و صادرات به صورت فله انجام میشود.